Ungdomsroning 10-18 år

Bagsværd Roklub har gennem de sidste 15 år været Danmarks største klub for aktive junior-roere, det vil sige børn og unge i alderen fra 10 til 18 år. Bagsværd Roklub er en kaproningsklub og alle juniorroere betragtes som udgangspunkt også som kaproere. Det betyder ikke at alle skal træne for at komme til VM eller OL, men det stimulerer langt størstedelen til at få motion og samtidig udvikle vigtige sociale kompetencer, som er væsentlige for alle mennesker både i og uden for rosporten. Med Bagsværd Sø som rammen for vores udvikling af de unge roere, er vores primære mål at udvikle ”hele mennesker”. Dernæst er målet selvfølgelig at skabe top eliteroere, som vil blive blandt Danmarks bedste og kunne skabe gode resultater i verdensklasse, når de bliver ældre.

Junior C + D (10-14 år)

For den yngste gruppe af roere i alderen 10-14 år (junior D/C) er træningen fokuseret på at skabe lyst og interesse for roningen. I første omgang bliver der taget hånd om det tekniske fundament, der skal bygges videre på i de efterfølgende år. Det foregår på vandet med leg og tekniske øvelser i bådene. Men også i forbindelse med vintertræningen bliver koordination og rotaget gennemarbejdet. Vi forsøger igennem leg og velafprøvede træningsmetoder at fremme de unges lyst til træning og roning. De bliver støttet af kompetente trænere med stor teoretisk og faglig erfaring såvel som egen praktiske roerfaring. Det primære fokus for aldersgruppen er at fremme lysten og danne basis for videre rotræning. Det er vigtigt for klubben at det er roernes egen lyst, der bestemmer niveau og intensitet.

Når roerne forlader junior D/C gruppen begynder kravene til træning og seriøsitet gradvist at stige. De unge begynder at lære mere om eksempelvis fysiologi og anatomi. I takt med at de selv begynder at stille større krav til sig selv og hinanden støtter trænerne dem i deres individuelle udvikling og begynder ligeledes at stille krav.

Junior A + B (15-18 år)

Når roerne når de sidste årgange (15-18 år) vil størstedelen være gode nok til at kunne deltage ved internationale regattaer og enkelte vil få mulighed for at blive udtaget til Nordiske- og Verdensmesterskaberne for juniorer. Det kræver dog vilje, hård træning, kammeratskab og opbakning fra hjemmefronten at nå så langt.

Ungdommens bedste fritidssted i Gladsaxe kommune

Alt skal ikke være træning. At være et fritidssted er mere end blot et træningssted. Vi mener at roklubber traditionelt er mere end roning – et socialt sted man mødes med sine venner. Der er således ikke kun fokus på rotræning men en lang række andre aktiviteter.

I løbet af året afholdes en lang række sociale arrangementer så som fastelavn, videoaftener, fællesspisning, julehygge, skøjtetur og meget mere. Man kan selv være med til at præge hvilke arrangementer der skal være, og med vores ernergiske forældreudvalg er forplejning og andet praktisk altid i gode hænder, så klubbens ledere kan koncentrere sig om roerne.

Endelig tilbyder vi i perioder også lektiehjælp til alle, uanset om man går i 6. klasse eller på gymnasium. Vi prioriterer altid skole og uddannelse frem for træning, men vi forsøger at hjælpe til at de unge kan klare både uddannelse og roning i samspil. Det er en del af det ”hele menneske”.

Bagsværd Roklub - Skovalléen 38B - 2880 Bagsværd - Kontakt os