Spar på vandet og slip for at drikke søvand

Vi har masser af vand i Danmark. Men det er en god idé at spare på det, hvis vi gerne vil blive ved med at have friskt  og velsmagende drikkevand.  Hvis vi i stedet for det rene grundvand hellere vil bade og drikke det plumrede søvand,  så fortsæt som vi plejer.

A hand holding a paper turtle

Description automatically generated

I Bagsværd Roklub vil vi fremover have større fokus på vores vandforbrug. Vi bruger for ca. 40.000,- kr. om året og vandet bliver ikke billigere. Det svarer til 10-15 m3 vand om ugen.

Kan vi spare 1/4 af vores forbrug, så er der 10.000,- i kassen, og samtidig skåner vi miljøet for en et kæmpe forbrug og en lige så stor spildevandsudledning.

Der er desuden en ekstra sidegevinst ved at spare på det varme vand, da vi samtidig spare på gassen, der ikke er med i de 60.000,-

Meget vand, selv til små kroppe!

Uanset om du er junior eller grand voksen så bruger vi alle meget vand når vi bader. Men hvor meget vand tror du egentlig der bliver brugt på et bad? Se filmen herunder og få en fornemmelse af hvor meget vand vi forbruger.

Hvordan kan du være med til at spare på vandet i klubben?

Her øverst til højre finder du en række gode råd til hvordan vi kan spare på vandet i klubben. Har du nogle ekstra gode råd, så skriv en mail til klubchef@bagsvaerdroklub.dk og fortæl om dem. Du vil derved være med til at vi alle kan blive bedre til at spare på vandet.

Du kan også skrive dine idéer på en af plakaterne, som er ophængt i klubben.

Vi er alle i samme båd

Selvom mange allerede sparer på vandet, så skal vi alle hjælpe med til at få nedbragt vores vandforbrug. Uden at være efter hinanden kan vi godt på en pæn måde gøre opmærksom på, at vores rokammerater kan spare lidt på vandet. Her er nogle eksempler:

I badet

”Olav og Peter har efter deres rotur brug for et bad. Snakken går livligt om den gode tur og forberedelserne til weekendens regatta. Efter et hurtigt bad er Peter færdig, umiddelbart efter at Peter forlader badet kommer Timmy ud af saunaen, og Olav bliver under den rindende bruser for lige at snakke lidt med Timmy.”

Hvad kan Peter gøre i denne situation?
A) Ingenting  – det betyder jo ikke noget i det store hele
B) Sladre til klubchefen om at Olav bruger for meget vand
C) Sige til Olav: "Tænk på miljøet og frøerne!"

Bådvask

”Lene, Anders og Claus har været en dejlig tur op af Mølleåen og er nu kommet tilbage til klubben, hvor de er ved at gøre båden ren. Lene fortæller herrerne hvordan båden skal gøres grundig ren. Alle hjælper med at vaske båden og det ved de jo er vigtigt for at passe godt på materiellet. ’Det sparer vi penge på’ fortæller Lene. Men Claus ser hvordan Lene smider vandslagen og lader vandet løbe, så vandet løber ud på pladsen til ingen verdens nytte.”

Hvad kan Claus gøre i denne situation?
A) Ingenting – det løber jo nok ud i søen, så det gør ikke noget
B) Spørge om han skal gå ind og sætte vand over til kaffen
C) Sige til Lene: "Tror du ikke vi skal slukke for vandet!"

Find de rigtige svar i en af filmene herunder.